23.12.2017

"תלחש לי סוד ההויה" – המבואר / דניאל קלוגהפט

אדם ועולמו

 

אם תרצה, בן אדם, תסתכל באור השכינה שבכל היקום. דע את עצמך ואת עולמך, את הגיוני לבך, ושממעל לך ושמסביבך. את הדר ענפי החיים שאתה שרוי בהם. (אורות הקודש א', פ"ד)
הרב קוק מדגיש כאן שהכול תלוי ברצון האדם. "אם תרצה". האדם בוחר כיצד להסתכל על המציאות שלו. אף אחד לא מכריח אותך לראות את החצי כוס הריקה, הבחירה היא שלך ושלך בלבד. בכוחותיך לראות את אור ה' בעולם. בכוחותיך לראות בכל דבר ובכל אדם קדושה ואור. בכוחותיך לראות את הצדדים הטובים שבך עצמך, את היכולות והמידות הטובות שבך, את הפוטנציאל האדיר שהקב"ה טמן בך. בכוחותיך לראות את הצד היפה בכל חלקי הווייתך בעולם הזה. הכול תלוי ברצון שלך. "אם תרצה, בן אדם, תגלה שאתה מסוגל!

אם מתפלא אתה איך תדבר, תשמע, תחוש, תבין ותרגיש, השב לנפשך, כי כל החי והקודם לו, הכול שופעים עליך את כל הווייתך (אורות הקודש ב', שס"א).
אנחנו אמנם ננסים וגמדים קטנים לעומת ענקי העבר שלנו. "אם הם כמלאכים, אנו כחמורים". אבל גם אם אנחנו קטנים, אנחנו "יושבים על הכתפיים" של אותם ענקים. עם ישראל דורשים את זכותם לארץ ישראל לא מתוך הכרח טכני, אלא מכוח העבר שלנו, מכוח הבטחת בורא העולם לאברהם, יצחק ויעקב, מתוך כוח מלכות דוד ושלמה, מתוך התורה הנצחית שנתנה לנו בהר סיני. "אם מתפלא אתה איך תדבר", תזכור שיש לך גב של כל ההיסטוריה ושל כול אלו שקדמו לך, שעומדים מאחוריך ומשפיעים עליך כוחות אדירים לעמוד איתן מול ליצני הדור המנסים לנתק אותך ממי שאתה באמת.

כל מה שאדם מתגדל, מתגדל העולם עמו.
הרב קוק מחזק בתורותיו את "תורת הכלל" ואת "תיקון הכלל". כל מה שהאדם עושה משפיע לא רק על עצמו, אלא על הסביבה שלו ואפילו על כל העולם. ככל שהאדם מתעלה ומתקן את עצמו, כל העולם מתעלה בזכות זה. בדומה לחדר שזוכה ליותר אור ככל שהנורה חזקה יותר. החדר אמנם לא השתנה, אך עם שינוי עוצמת האור חל שינוי בחדר גם.

האדם הוא מרכז ההוויה: גופו תמצית הארץ, רוחו תמצית השמים. תמיד שופע ומשפיע על כל הסובב אותו (אורות הקודש ב', קל"ד).
האדם מורכב מחלק גשמי (תמצית הארץ) ומחלק רוחני (תמצית השמים). כל מה שהאדם עושה משפיע על הרובד הגשמי ועל הרובד הרוחני של כל היקום כולו. הרב קוק מזהיר כאן את האדם להיות מודע לכוח ההשפעה שלו על הסובבים אותו, ולהקפיד להשפיע אך טוב וחסד לעולם ולא חלילה רוע וסבל. כשם שהאדמה בכוחה להצמיח פירות ועצים, אך גם להחריב ישובים שלימים, ח"ו ברעידות אדמה. וכן הרוח, בכוחה לסייע לאדם ביצור אנרגיה ועוד או חלילה להחריב אזורים שלמים כרוח סערה. כך גם האדם, בכוחות המשותפים של שמים וארץ שבו, בכוחו לבנות עולמות או חלילה להחריבם, ח"ו.

כל מה שעובר על היחיד מיום יצירתו ועד גמר שכלולו, עובר על כל העולם. ומה שעובר על כל העולם – עובר על כל אדם. (אורות הקודש ג, ק"ן)
העולם הוא "עולם קטן". לא סתם פסקו חז"ל שכל המציל נפש אחת, נחשב כאילו הציל עולם מלא. רבי נחמן מברסלב מלמד בתורה ה' בספרו המיוחד "ליקוטי מוהר"ן" שמוטל על האדם תפקיד חשוב ביותר, של תיקון העולם. בהמשך רבי נחמן מביא גם כלים כיצד לעשות זאת. "אדם כללי", שלומד, מתפלל ופועל למען הכלל, זוכה לחושים מיוחדים שבעזרתם הוא מסוגל להבין מה קורה בעולם דרך המאורעות שעוברים עליו וכן להיפך, בכוחו להבין מה עובר עליו לפי מה שקורה בעולם. הוא רואה כיצד כל מה שעובר על העולם, עובר עליו גם כן ומסוגל דרך זה לפעול לתיקון מה שדורש תיקון ולחזק את אשר דרוש חיזוק.

כל מחשבה המפקירה את תיקון העולם וסדרי המדינות ופורחת באוויר רוחני לבדה, היא מיוסדת בשקר שאין לה רגליים. (אורות הקודש ג', ק"פ)
היות ובכוחו של האדם להעלות את העולם כולו, אל לו לבזבז אנרגיות לריק ואפילו אם רק בגדר המחשבה בלב. אם ספינה תובעת, לא עוצרים לחשוב כמה עלו הרהיטים ואיזה נוף יפה יש מהקומה העליונה. כל המחשבות צריכות להיות מכוונות להצלת חיי אדם כמה שיותר מהר. כך האדם. העולם "תובע" היום בשיטפונות של תאוות ופיתויים. כתות מיסטיות מנסות לחדור מדי יום למוחותיהם של הנוער שלנו. הגירויים שאיתם עלינו להתמודד היום לא היו מאז בריאת העולם. מה אתה עושה בנידון? איפה המחשבות שלך? היכן אתה משקיע את כספך, כוחך וזמנך? בתיקון העולם או בהבלי העולם? בהצלת חיי אדם או בצפייה במסך בסלון? אין זמן לתיאוריות ריקות. עכשיו צריך להציל חיים ולפעול לתיקון עולם במלכות ש-ד-י כמה שיותר מהר, לפני שיהיה מאוחר.

בדאגות החיים היום-יומיים, בנכלי הפוליטיקה, בחכמת החכמים ובשיגעונות המשתגעים – בכול מופיעה ומושלת רוח ה'. (אורות כ"ט)
"לית אתר פנוי מיניה" – אין מקום פנוי מהקב"ה. כשאבא משחק מחבואים עם הילד שלו, גם כשהבן ל רואה את אביו הוא יודע שהוא שם, רק שהוא מתחבא. הילד מבין שזה רק בכאילו. באמת אבא שלו נמצא מאחורי העץ או הספסל ותיכף יתגלה. אין מקום ללא הקב"ה. הוא נמצא איתנו בצרותינו ובהצלחותינו, בעליותינו ובירידותינו. הוא שם. איתך. אצלך. הקב"ה שולט על הכול. תפסיק לדאוג! אל לנו להיות כמו אותו שוטה שמנסה לדחוף את המטוס מהכיסא שלו כדי שיזוז מהר יותר. שב, תתעסק בעניינים שלך ותן לקב"ה לנהוג. הוא יודע מה הוא עושה!