22.12.2017

פרק א, בראשית

פרק ב, בראשית

קדושת הזמן – ‘שנה’.

כל הבריאה מתנהלת ע”פ זמן קבוע. כל יום בריאה חדשה, ששת ימי עשיה, ושבת – מנוחה.

קדושת האדם והמקום – ‘עולם נפש’ (האדם והאדמה)

אין שום תאור של זמן. יש תאור של מקום – גן עדן. ויש תאור של נפש – אדם וחוה, עפר מן האדמה, נשמת חיים. וכידוע, מופיע תאור נפרד של האדם, ותאור נפרד של הגן כנגד שתי הבחינות הללו (התאור של יצירת האדם, מאילו מרכיבים הוא נברא, וכן לגבי הגן – מלמדים על מהותו ותפקידו של הדבר).

אין מצות, אין הגבלות ממה לאכול וממה לא. יש מצות עשה – מכל עץ הגן אכול תאכל. ומצות לא תעשה – מעץ הדעת טוב ורע לא תאכל.
וממילא, אין בחירה חופשית. וממילא יש בחירה חופשית. יש מקום ליפול, לחטוא.
“בראשית ברא אלקים את השמים ואת הארץ..” “ביום ברא ה’ אלקים ארץ ושמים’
מידת הדין. בית שמאי. “את השמים ואת הארץ” מידת החסד (בהבראם – בשביל אברהם, מידת החסד). בית הלל. “ארץ ושמים”
האשה נבראת יחד עם האיש. יסוד הנסירה – האיש צריך לבחור באשתו.
הקב”ה קורא שמות. האדם קורא שמות.
האדם נברא אחרון. האדם נברא ראשון.

“ואדם אין לעבוד את האדמה, וייצר..”

“אינה תלויה בתשובה”, כשיגיע הזמן, האלף השביעי. ‘שבועה’. (וילך האזינו – למען שמו שלא יתחלל בגוים) “תלויה בתשובה”, לא תלוי בזמן. כשיהיו מוכנים. ‘ברית’. (כי תבוא נצבים – ושבת עד ה’ אלקיך)
סגולי בחירי

הבריאה הכפולה

 

 

סתירה פרק א’ פרק ב’
1 מתאר בריאה משותפת של הזכר והנקבה.

“בְּצֶלֶם אלוקים בָּרָא אֹתוֹ:  זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם”

הזכר תחילה ולאחריו האישה.

וַיִּבֶן ה’ אלוקים אֶת-הַצֵּלָע אֲשֶׁר-לָקַח מִן-הָאָדָם, לְאִשָּׁה; וַיְבִאֶהָ, אֶל-הָאָדָם

2 הצומח הופיע לפני האדם.

יום שלישי הצומח יום שישי האדם

“הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת-כָּל-עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ, וְאֶת-כָּל-הָעֵץ אֲשֶׁר-בּוֹ פְרִי-

עֵץ, זֹרֵעַ זָרַע:  לָכֶם יִהְיֶה, לְאָכְלָה”

האדם קודם לצומח.

כל עוד אין אדם אין צומח.

כי על האדם לעבוד את האדמה.

“וְכֹל שִׂיחַ הַשָּׂדֶה, טֶרֶם יִהְיֶה בָאָרֶץ, וְכָל-עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה, טֶרֶם יִצְמָח: ”

 

3 “אלוקים”

 

החל מפסוק ד’: ה’ אלוקים