24.12.2017

רדיפתו של שאול את דוד עולה בדרגה, עתה הוא כבר לא מסתיר את עוינותו. ניסיונותיו להרוג את דוד הולכים ונהיים גלויים ותכופים יותר.

“וַתְּהִי- רוּחַ ה’ רָעָה אֶל-שָׁאוּל וְהוּא בְּבֵיתוֹ יוֹשֵׁב וַחֲנִיתוֹ בְּיָדוֹ וְדָוִד מְנַגֵּן בְּיָד: וַיְבַקֵּשׁ שָׁאוּל לְהַכּוֹת בַּחֲנִית בְּדָוִד וּבַקִּיר וַיִּפְטַר מִפְּנֵי שָׁאוּל וַיַּךְ אֶת-הַחֲנִית בַּקִּיר וְדָוִד נָס וַיִּמָּלֵט בַּלַּיְלָה הוּא” (שמואל א, י”ט, ט-י).

תחילה מנסה שאול להרוג את דוד ע”י הטלת החנית לעברו. הניסיון לא צולח, ודוד מבין כי ארמון המלך כבר אינו מקום בטוח עבורו. הוא בורח לביתו, אך גם שם אינו מגיע אל המנוחה ונאלץ להמשיך בבריחתו.
יש לציין כי מרגע שברח דוד מביתו של שאול הוא נחשב מורד מלכות, ואם כך, רשאי המלך להורגו.

וַיִּשְׁלַח– שָׁאוּל מַלְאָכִים אֶל-בֵּית דָּוִד לְשָׁמְרוֹ וְלַהֲמִיתוֹ בַּבֹּקֶר וַתַּגֵּד לְדָוִד מִיכַל אִשְׁתּוֹ לֵאמֹר אִם-אֵינְךָ מְמַלֵּט אֶת-נַפְשְׁךָ הַלַּיְלָה מָחָר אַתָּה מוּמָת: וַתֹּרֶד מִיכַל אֶת-דָּוִד, בְּעַד הַחַלּוֹן; וַיֵּלֶךְ וַיִּבְרַח, וַיִּמָּלֵט.  וַתִּקַּח מִיכַל אֶת-הַתְּרָפִים, וַתָּשֶׂם אֶל-הַמִּטָּה, וְאֵת כְּבִיר הָעִזִּים, שָׂמָה מְרַאֲשֹׁתָיו; וַתְּכַס, בַּבָּגֶד. וַיִּשְׁלַח שָׁאוּל מַלְאָכִים, לָקַחַת אֶת-דָּוִד; וַתֹּאמֶר, חֹלֶה הוּא. וַיִּשְׁלַח שָׁאוּל אֶת-הַמַּלְאָכִים, לִרְאוֹת אֶת-דָּוִד לֵאמֹר:  הַעֲלוּ אֹתוֹ בַמִּטָּה אֵלַי, לַהֲמִתוֹ. וַיָּבֹאוּ, הַמַּלְאָכִים, וְהִנֵּה הַתְּרָפִים, אֶל-הַמִּטָּה; וּכְבִיר הָעִזִּים, מְרַאֲשֹׁתָיו.  וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל-מִיכַל, לָמָּה כָּכָה רִמִּיתִנִי, וַתְּשַׁלְּחִי אֶת-אֹיְבִי, וַיִּמָּלֵט; וַתֹּאמֶר מִיכַל אֶל-שָׁאוּל, הוּא-אָמַר אֵלַי שַׁלְּחִנִי לָמָה אֲמִיתֵךְ” (שמואל א, י”ט, יא-יז).

מן הפסוקים המוצגים לעיל עולות שאלות רבות. נעסוק בכמה מהן:

  • שאול שולח משלחת מלאכים לשמור את ביתו של דוד בלילה, ולהורגו בבוקר שלמחרת. מה הטעם בציווי לשמור את בית דוד בלילה ולהרוג את דוד דווקא בבוקר? מדוע לא להורגו מיד?
  • מיכל מדמה את דוד השוכב חולה במיטתו בעזרת תרפים וכביר עיזים. מהם שני דברים אלו? האם יש בהם עניין סמלי?
  • משלחת המלאכים הראשונה צוותה להרוג את דוד. אם כך, מדוע יש צורך בשליחת משלחת מלאכים בפעם שניה?

נעסוק תחילה בשאלה הראשונה. המלבי”ם[1] בפירושו מסביר את ציוויו התמוה של שאול למשלחת המלאכים הראשונה, לשמור על בית דוד במהלך הלילה ולהרוג את דוד בבוקר שלמחרת.
עפ”י המלבי”ם, שאול רואה בדוד מורד במלכות ועל כן עליו להיהרג בידי שליחי המלך. אם יצווה את שליחיו להרוג את דוד בלילה, הדבר עלול להראות לא טוב ולהיתפס כחוסר צדק, הריגת אדם בפזיזות ללא משפט.
אך אם יצווה את שליחיו להרוג את דוד ביום, יעשה משפט צדק ויהיה למלך הגון וישר בעיני בני עמו. אם כך, מדוע עליו להעמיד שומרים על בית דוד בלילה? האם לא עדיף פשוט לשלוח את המלאכים להרוג את דוד בבוקר?
על כך עונה המלבי”ם בשתי כיוונים: הראשון, אם לא יעמיד שאול שומרים מחוץ לבית, ודוד לא יברח מביתו בלילה, יטענו כנגד שאול שהעובדה שדוד לא ברח מראה כי אין לו סיבה לברוח, והוא אינו מורד במלכות, ועל כן המלך פועל בחוסר צדק בכך שמנסה להורגו.
מנגד, הכיוון השני הוא שאם שאול יעמיד שומרים לשמור את בית דוד בלילה, יגידו שדוד לא היה יכול לברוח מביתו, גם אם רצה בכך, ועל כן ברור שהצדק עם המלך ודוד אכן מורד במלכות ומגיע לו עונש מוות.
בגלל סיבה זו, עפ”י הסברו של המלבי”ם, מעמיד שאול שומרים סביב ביתו של דוד שמטרתם היא לשומרו בלילה ולהורגו בבוקר.

אך כאן אנו מגיעים לנקודת קושי:

. וַיִּשְׁלַח שָׁאוּל מַלְאָכִים, לָקַחַת אֶת-דָּוִד” (שמואל א, י”ט, יד)- מה צורך לשאול במשלחת נוספת לקחת את דוד הלוא מלאכיו שומרים את פתחו של דוד מתחילת הלילה? מה מונע משליחי שאול להרוג את דוד עם עלות השמש לאור היום?

כאן משלים לנו המלבי”ם את הסיפור לתמונה שלמה. מטרתה של המשלחת הראשונה לא היה להרוג את דוד אלא רק לשומרו. לכך ייתכנו סיבות רבות- ייתכן כי הסיבה לכך הייתה, כי רצה להעמיד את דוד לדין או שמא רצה להורגו במעמד יותר חשוב או פומבי. אף ייתכן כי שתי הסיבות, שימשו גם יחד. בין כך ובין כך, שאול לא רצה להרוג את דוד בביתו, אלא “לקחת” אותו מביתו ולאחר מכן להורגו. וזוהי מטרתה של המשלחת השנייה, להביא את דוד אל שאול.[2]

[1] נביאים וכתובים מקראות גדולות פאר והדר – שמואל, ירושלים (תשנ”ח).

[2] ייתכן אף כי שאול קיווה לכך שדוד ינסה יסרב לבוא עם שליחי שאול וינסה לברוח ובכך כביכול “יצדיק” את הריגתו בידי שליחי שאול ולכן המתתו של דוד כתובה כאילו היא מטרתה הראשונית של המשלחת על אף הסתירה כביכול בפסוקים המתארים כי בבוקר שאול שולח מלחת לקחת את דוד.