12.09.2018

בַּגְּמָרָא מוּבָאִים שְׁלוֹשָׁה הֶסְבֵּרִים לַשֵּׁם ‘רֹאשׁ הַשָּׁנָה’.

אַחַד הַהֶסְבֵּרִים הוּא שֶׁזֶּהוּ יוֹם הַדִּין – הַיּוֹם בּוֹ ה’ שׁוֹפֵט וְדָן אֶת בְּנֵי הָאָדָם, וּמַשְׁפִּיעַ עַל הַשָּׁנָה כֻּלָּהּ.

  1. תלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף ח עמוד א

רַב נַחְמָן בַּר יִצְחָק אָמַר: אלַדִּין.

דִּכְתִיב: (דברים יא) “אֶרֶץ אֲשֶׁר ה’ אֱלֹהֶיךָ דּוֹרֵשׁ אוֹתָה תָּמִיד עֵינֵי ה’ אֱלֹהֶיךָ בָּהּ מֵרֵאשִׁית הַשָּׁנָה

וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה” – מֵרֵאשִׁית הַשָּׁנָה נִדּוֹן

מַה יְּהֵא 1בְּסוֹפָהּ.

2א. פירוש רש”י (רבי שלמה יצחקי)

אלדין – …שֶׁהַקב”ה דָּן בְּתִשְׁרֵי אֶת כָּל 2בָּאֵי הָעוֹלָם, 3כָּל הַקּוֹרוֹת אוֹתָם עַד תִּשְׁרֵי הַבָּא.

ביאור:

1) בסופה – של השנה.

2) באי העולם – בני האדם.

3) כל הקורות אותם – מה שיהיה להם במשך השנה הקרובה.

3. משנה מסכת ראש השנה פרק א משנה ב

אבְּאַרְבָּעָה פְרָקִים הָעוֹלָם נִדּוֹן…

בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, כָּל בָּאֵי הָעוֹלָם עוֹבְרִין לְפָנָיו בכִּבְנֵי מָרוֹן.

3א. פירוש למשנה

אבארבעה פרקים העולם נדון – אַרְבָּעָה זְמַנִּים הֵם בַּשָּׁנָה שֶׁבָּהֶם הָעוֹלָם נִדּוֹן עַל יְדֵי הַבּוֹרֵא.

(פירוש קהתי)

בכבני מרון– כְּבָשִׂים… שֶׁמּוֹצִיאִין אוֹתָן 1בְּפֶתַח קָטָן …וְאֵין שְׁנַיִם יְכוֹלִים 2לָצֵאת כְּאֶחָד.

(פירוש רבינו עובדיה מברטנורא)

ביאור:

1) בפתח קטן – פֶּתַח צר.

2) לצאת כאחד  – לצאת ביחד.

4. תלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף טז עמוד ב

אָמַר רַבִּי כְּרוּסְפְּדַאי אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן:

שְׁלֹשָׁה סְפָרִים נִפְתָּחִין בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה:

אֶחָד שֶׁל רְשָׁעִים גְּמוּרִין,

וְאֶחָד שֶׁל צַדִּיקִים גְּמוּרִין,

וְאֶחָד שֶׁל בֵּינוֹנִיִּים.

צַדִּיקִים גְּמוּרִין – 1נִכְתָּבִין וְנֶחְתָּמִין 2לְאַלְתַּר 3לְחַיִּים,

רְשָׁעִים גְּמוּרִין- נִכְתָּבִין וְנֶחְתָּמִין לְאַלְתַּר לְמִיתָה,

בֵּינוֹנִיִּים- 4תְּלוּיִין וְעוֹמְדִין מֵרֹאשׁ הַשָּׁנָה וְעַד יוֹם הַכִּפּוּרִים:

5זָכוּ- נִכְתָּבִין לְחַיִּים, 6לֹא זָכוּ- נִכְתָּבִין לְמִיתָה.

ביאור:

1) נכתבין ונחתמין – כלומר: ה’ גוזר עליהם.

2) לאלתר – מִיָּד.

3) לחיים – בספר חיים טובים.

4) תלויין ועומדין – ממתינים.

5) זכו – שִׁפְּרוּ את מעשיהם בימים אלו.

6) לא זכו – הִמְשִׁיכוּ בדרך רָעָה.

5. רמב”ם (רבי משה בן מימון) הלכות תשובה פרק ג הלכה ג

וּכְשֵׁם 1שֶׁשּׁוֹקְלִין זְכֻיּוֹת אָדָם 2וַעֲוֹנוֹתָיו בִּשְׁעַת מִיתָתוֹ,

כָּךְ, בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה, שׁוֹקְלִין עֲוֹנוֹת כָּל אֶחָד… עִם זְכֻיּוֹתָיו בְּיוֹם טוֹב שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה.

מִי שֶׁנִּמְצָא צַדִּיק- נֶחְתָּם לְחַיִּים,

וּמִי שֶׁנִּמְצָא רָשָׁע- נֶחְתָּם לְמִיתָה

וְהַבֵּינוֹנִי- 3תּוֹלִין אוֹתוֹ עַד יוֹם הַכִּפּוּרִים: אִם עָשָׂה תְּשׁוּבָה- נֶחְתָּם לְחַיִּים, וְאִם 4לָאו- 5נֶחְתָּם לְמִיתָה.

ביאור:

1) ששוקלין זכויות אדם וכו’ – בודקים את מַעֲשָׂיו ושופטים אותו לאחר שֶׁנִפְטָר.

2) ועונותיו – חֲטָאָיו.

3) תולין אותו – מעכבים את גזר הדין.

4) לאו – לא.

5) נחתם למיתה– שֶׁאִי עָשִׂייָת תשובה נחשבת לחטא הַמַכְרִיעוֹ לְחוֹבָה.