24.12.2017

פרויקט ‘מחויבות אישית’ הינו פרויקט התנדבותי אשר פועל במסגרת בתי הספר התיכוניים ב20 השנים האחרונות, בעיקר בכיתות י’. ראשיתו של הפרויקט ביוזמה עצמאית של מספר בתי ספר ברחבי הארץ, אשר הפעילו במסגרתם מערך פעילות התנדבותית ותרומה לקהילה של התלמידים. בפרויקט זה משתתפים היום כ70,000 תלמידים מ300 בתי ספר ברחבי הארץ, המשתייכים לכל העדות והמגזרים.
מטרתו של פרויקט זה הוא ליצור מעורבות של בני הנוער בפעילות הקהילתית תוך יצירת חוויה ייחודית של תרומה לקהילה ולעצמם. התלמידים מתנדבים במקומות שונים אותם בחרו, תוך קבלת ליווי והכוונה במסגרת בית הספר. הרווח של התלמידים המשתתפים בתוכנית הוא כפול- גם תרומה לקהילה וגם קבלה והפנמת ערכים שונים, תרומה עבור עצמם.

פרויקט מחויבות אישית אינו נחשב כתוכנית התנדבותית אלא כתוכנית שיעדה הוא הפנמת ערך ההתנדבות. ע”י התנסות בחוויית הנתינה וההתנדבות נחשפים התלמידים לאושר הטמון בנתינה ללא שכר, ולסיפוק העצום הנלווה לנתינה זו. המטרה היא כי חוויה זו תמשיך ותלווה אותם בחייהם הבוגרים, וכתוצאה מכך הם יוסיפו לפעול ולהתנדב לטובת החברה גם מחוץ למסגרת התוכנית.

חוזר מנכ”ל (2002) קבע כי החל משנת תשס”ג, תלמידים אשר משתתפים בפרויקט ‘מחויבות אישית’ יהיו זכאים להערכה מיוחדת על תרומתם בתעודת הבגרות. ההערכה זו תהיה מילולית ותחשב כיחידה אחת של בגרות פנימית. ההערכה תינתן ע”י צוות בית הספר בו לומד התלמיד וכן צוות המוסד בו מתנדב התלמיד. את ההערכה יקבעו ע”פ קריטריונים חינוכיים אשר נקבעו מראש כגון: אחריות, דייקנות, רצינות ועוד. נוסף על כך, על התלמיד יוטל להגיש עבודה המתעדת ומסכמת את התנסותו במסגרת פרויקט ‘מחויבות אישית’. ישנה גם אפשרות להגיש עבודת גמר במקצוע הקשור לנושא ההתנדבות. עבודה זו תהייה חלק מיחידת לימוד מוגברת.
כאשר תלמיד בוגר הפרויקט ממשיך להתנדב שנים נוספות מרצונו, ממליץ משרד החינוך לכתוב זאת בתעודת הבגרות.

במסגרת הפעילות ההתנדבותית משובץ התלמיד למוסד/ לתפקיד, התואם את כישוריו ורצונותיו, בו יתנדב במהלך השנה 60 שעות לפחות. על המוסד הקולט להכשיר וללוות את התלמיד מבחינה מקצועית במהלך תקופת ההתנדבות, וכן לנסח בצורה ברורה את המשימות המוטלות עליו במהלך התנדבותו. בית הספר בו לומד התלמיד, אחראי לתת לתלמיד הדרכה מתאימה, ליווי והכוונה, הן לפני התחלת הפעילות והן תוך כדי תקופת הפעילות עצמה. את ההכשרה המקצועית לליווי התלמידים בצורה נכונה ומועילה, נותן משרד החינוך למורים ע”י כנסים, פורומים, הכשרות והשתלמויות. כמו כן, בכל בית ספר המשתתף בתוכנית,  ממונה מורה מנחה אשר מתמחה בתחום, ואחראי על ניהול וליווי הפרויקט. (עפ”י רובוביץ מ’, (2007), ואלמוג, י’, שנער, מ’ ופליישר, נ’ (2003)).