24.12.2017
  • מניעי שאול- שאול רודף את דוד ורוצה לגרום למותו. הוא טומן מוקש לדוד בדמות בנותיו. תוכניתו היא שכאשר דוד יהיה חתן המלך, ישלח אותו שאול להילחם את מלחמותיו מול פלישתים. שאול יודע שסיכויו של דוד למות במלחמות אלו, גדול- וכך מקווה שיהיה. שאול יודע כי במידה ודוד לא ימות במלחמה, פלישתים ירצו להתנקם בו ויעשו הרבה כדי להרוג אותו. יוצא שבין כך ובין כך, סופו של דוד יהיה מוות.

 

  • מניעי מיכל- מיכל אוהבת את דוד[1], ולכן רוצה להתחתן עימו.
    קשה להבין מה מוצאת מיכל בת למשפחת מלוכה, בדוד, רועה צאן פשוט מן המדבר. על פער זה שבין עולמה של מיכל לזה של דוד כותב שטיינזלץ במאמרו[2]:

הנערה הסגורה מן המשפחה האריסטוקרטית מתאהבת בגיבור שבא מן הכפר, האיש הפשוט, הגלמי. מבחינה זו הפשטות שלו, או הגלמיות שלו, אינה מפריעה- היא מוסיפה בלי ספק קסם מיוחד, יוצא מן הכלל. ומכאן נולדת אהבה גדולה- מיכל בת שאול אוהבת את דוד.

  • מניעי דוד- 1. מתוך אהבה למיכל- דוד אוהב את מיכל ורוצה לשאתה לאישה. אבינר[3] במאמרו[4] מוצא הוכחות רבות לאהבתו של דוד למיכל בת שאול. לטענתו, אומנם אין הפסוקים מציינים אהבה זו במפורש, אך מתוך עיון בפסוקים ניכר כי היא קיימת בעוצמה גדולה. בדבריו הוא מתאר כיצד בעיצומה של מלחמת אזרחים קשה בין ממלכת ישראל לממלכת יהודה, כאשר מקבל דוד הצעה להפסקת המלחמה, ואיחוד שתי הממלכות תחתיו, אינו משיב דוד בחיוב, אלא מתנה את הסכמתו בהשבת מיכל בת שאול אליו באופן מידי. לדעת אבינר, אין הוכחה גדולה מזו לאהבתו ונאמנתו של דוד למיכל אשתו[5].
  1. מתוך רצון למלא את רצון המלך- שאול מפציר בדוד שוב ושוב להתחתן עם בנותיו. דוד, מעלה טענות שונות, אשר בשלהן מרגיש, כי אינו ראוי להתחתן במלך. לבסוף, כאשר מתעקש המלך, מבין דוד כי זהו רצונו של המלך, ומשום כך נענה להצעה.
  2. מתוך תקווה להיות ממשיך לשאול[6]– דוד יודע כי המלכות עתידה להיקרע מבית שאול ולעבור אליו. דוד מבין כי במידה ויהיה חתן המלך, תעבור המלכות לידיו ביתר קלות, משום שבעיני העם ייתפס כממשיכו הטבעי של שאול, מלכם הקודם. בדרך זו מקווה דוד להסיר מעצמו חשש למרידות ומהומות סביב טקס המלכתו למלך על ישראל.