14.10.2018

בריאת האדם והתשובה

א’ בְּתִשְׁרֵי נִקְבַּע לְיוֹם חָשׁוּב שֶׁל תְּשׁוּבָה.

בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם, בִּזְמַן בְּרִיאַת הָעוֹלָם, נִבְרָא הַאָדָם הָרִאשׁוֹן, חָטַא וְעָשָׂה תְּשׁוּבָה.

  1. בראשית פרק א

(כו) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ אכִּדְמוּתֵנוּ 1וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל הָאָרֶץ וּבְכָל הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ: (כז) וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם:

1א. פירוש רש”י

אכדמותנו – לְהָבִין וּלְהַשְׂכִּיל.

ביאור:

1) וירדו – וישלטו.

  1. זהר חלק א דף לז

בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה נוֹלָד אָדָם.

חֲכָמֵינוּ מְתָאֲרִים אֶת הַהִתְלַבְּטוּת שֶׁל הקב”ה אִם צָרִיךְ לִבְרֹא אֶת הָאָדָם אוֹ לֹא.

  1. בראשית רבה פרשה ח פיסקה ה

אָמַר רַבִּי סִמּוֹן:

בְּשָׁעָה שֶׁבָּא הקב”ה לִבְרֹאת אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן, נַעֲשׂוּ מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת 1כִּיתִים כִּיתִים, וַחֲבוּרוֹת חֲבוּרוֹת,

2מֵהֶם אוֹמְרִים 3אַל יִבָּרֵא, וּמֵהֶם אוֹמְרִים יִבָּרֵא, 4הָדָא הוּא דִכְתִיב:

“חֶסֶד וֶאֱמֶת נִפְגָּשׁוּ צֶדֶק וְשָׁלוֹם נָשָׁקוּ” (תהלים פה), חֶסֶד אוֹמֵר: 5יִבָּרֵא – שֶׁהוּא גּוֹמֵל חֲסָדִים,

וֶאֱמֶת אוֹמֵר: אַל יִבָּרֵא – 6שֶכּוּלּוֹ שְׁקָרִים.

צֶדֶק אוֹמֵר: יִבָּרֵא – שֶׁהוּא עוֹשֶׂה צְדָקוֹת.

שָׁלוֹם אוֹמֵר: אַל יִבָּרֵא – שֶׁכֻּלּוֹ 7קְטָטָה.

מָה עָשָׂה הקב”ה? נָטַל אֱמֶת 8וְהִשְׁלִיכוֹ לָאָרֶץ, הָדָא הוּא דִכְתִיב: “וְתַשְׁלֵךְ אֱמֶת אַרְצָה” (דניאל ח).

ביאור:

1) כיתים – קבוצות.

2) מהם – חֵלֶק.

3) אל יברא – עדיף לא לִבְרֹא אותו כלל.

4) הדא הוא דכתיב – זהו שכתוב בפסוק.

5) יברא – עדיף לִבְרֹא אותו.

6) שכולו שקרים – הוא מְשַקֵּר.

7) קטטה – הוא אוהב לריב.

8) והשליכו לארץ – הנמיך את מידת האמת וברא את האדם.

הרב אלישע אבינר

שׁוֹפָר – פֵּרוּשׁוֹ: שִׁפּוּר – “שַׁפְּרוּ מַעֲשֵׂיכֶם”. מַהוּתוֹ שֶׁל הָאָדָם הִיא הַשִּׁפּוּר, הַהִתְקַדְּמוּת, הָעֲלִיָּה. הָאָדָם נוֹלַד עִם כֹּחוֹת גָּלְמִיִּים, וּמֻטָּל עָלָיו לְפַתֵּחַ אוֹתָם וּלְשַׁכְלֵל אוֹתָם.

בַּעֲלֵי חַיִּים הִנָּם קְבוּעִים וְלֹא מִשְׁתַּנִּים: בְּהֵמָה= בָּהּ מָה, כָּל מַה שֶּׁיֵּשׁ לָהּ הוּא כְּבָר בָּהּ. אֲבָל מִבְנֶה נַפְשׁוֹ שֶׁל הָאָדָם הוּא מִשְתַּנֵה, “אָדָם לְעָמָל יֻלַּד”, לַעֲמֹל, לְהִתְקַדֵּם וּלְהִשְׁתַּפֵּר “שַׁפְּרוּ מַעֲשֵׂיכֶם”.