21.12.2017

שלום הרב

שמתי לב שלפעמים יש כשרות על ממתקים אך כתוב בסוגריים ‘כשר לאוכלי חלב נכרי [עכו”ם]’, זה אסור או מותר באכילה?

תשובה:

תודה על שאלתך ואכן יש בלבול בציבור בענין זה וננסה להבהיר את הענין. ראשית יש חילוק גדול בין חלב ממש שחלבו נכרי בלי פקוח על ישראל שאסור כדברי המשנה בעבודה זרה (פ”ב מ”ו): ‘אלו דברים של עכו”ם אסורין ואין איסורן איסור הנאה חלב שחלבו עכו”ם ואין ישראל רואהו’. ובמשנה הבאה: ‘אלו מותרין באכילה חלב שחלבו עכו”ם וישראל רואהו’. ומוסבר בירושלמי (עבודה זרה פ”ב ה”ח): שהחשש הוא שהגוי עירב בחלב הכשר גם חלב מבהמה טמאה אך אם החליבה נעשתה בנוכחות ישראל שבסביבה – מותר. לבין אבקת חלב נכרי.

דנו הפוסקים באבקת חלב מנכרי, פרוש שמייבשים חלב ומרסקים את מוצקי החלב לאבקה יבשה. האם אבקה כזו שיוצרה מחלב של גויים מותרת או אסורה? יש הטענים שמכיוון שמדובר ב’יצירה חדשה’ של אבקה ולא חלב, של אוכל ולא משקה לכן פקע האיסור. וטענה נוספת להיתר שמכיוון שיש פקוח ממשלתי על איסור תערובת לכן אין חשש שעירבו באבקת חלב טהורה, אבקת חלב טמאה. אך עדיין ישנם פוסקים שאסרו אבקת חלב של גוי.

נראה שענין אכילת אבקת חלב עכו”ם הינה מחלוקת בין גדולי האחרונים המתירים והאוסרים והיו שכתבו שכיום שבקלות ניתן להשיג אבקת חלב ישראל ראוי להחמיר בענין ולא לאכול ממתקים שהמכילים אבקת חלב נכרי. ולכן נכון לכתוב על הממתקים ‘כשר לאוכלי אבקת חלב עכו”ם’ והמקל יקל והמחמיר תבוא עליו ברכה.