21.12.2017

מה מברכים על גלידה עם פירות?

שלום

קנינו לכבוד שבת גלידת פירות, יש בקופסא מלא גלידה וקצת פירות, האם עלינו לברך ברכת שהכל נהיה בדברו על הגלידה או בורא פרי העץ ומה היא ברכה אחרונה?

 

תשובה:

שאלה זו מורכבת וקשורה לסוגיה חשובה בתלמוד במסכת ברכות ומובאת שם משנה בזו הלשון: “זה הכלל, כל שהוא עיקר ועמו טפלה, מברך על העיקר ופוטר את הטפילה”. משמעות הדבר שישנם מצבים שאנו בוחנים מה העיקר באכילה שלנו ומה הטפל ולכן ישנם מצבים שברכה אחת העיקרית תפטור את המין הטפל. יש דיון מעניין בין הפוסקים האם משמעות הדבר של כלל זה היא שהטפל אינו צריך ברכה כלל, כי נפקע ממנו חיוב הברכה. או שצריך ברכה, אלא שהוא נפטר בברכת העיקר. ההשלכה ההלכתית של שאלה זו האם יברך ברכה אחרונה על הטפל במקרה שלא אכל שיעור ברכה אחרונה על העיקר. לדוגמא המקרה שלנו גלידה עם פירות, נראה שהגלידה היא העיקר והפירות טפלים לגלידה. לכן יברך על הגלידה ברכה ראשונה. אם שיעור הגלידה היה קטן ואי אפשר לברך ברכה אחרונה אך אכל כשיעור ברכה אחרונה מהפירות יברך ברכה אחרונה על הפירות.

 

ההלכה היא: אם אוכל ביחד את העיקר ואת הטפל, את הגלידה עם הפירות והגלידה היא העיקר, מברך שהכל נהיה בדברו ולא מברך על הפירות בורא פרי העץ. אך אם אוכל אותם בנפרד, מראה הוא ששניהם ‘עיקרים’ ומברך על שניהם. ויש שכתבו שראוי לאכלם בתחילה בנפרד ולנהוג כך.

אין אנו נוהגים לברך ברכה אחרונה על הגלידה מכיוון שנאכלת בשיעורים קטנטנים לכן אם אכל שיעור ברכה אחרונה מהפירות יברך עליהם ‘בורא נפשות’.

במקרה שאכל שני מינים ואחד מהם הוא מזונות שנועד לטעם, למרות שהוא הטפל, מברך על הכל בורא מיני מזונות,