גיבורים
הערכים הנלמדים:
גבורה
אהבת הארץ
אמונה בצדקת הדרך
שאלות הנחיה:
- מהי המשימה שהוטלה על התלמידים על ידי הנשיא?
- האם ישנה הגדרה אחידה לגבורה? מה משותף לכל החיילים שנבחרו כגיבורים?
- לאיזו גיבור הכי התחברת? מדוע?
- האם הגבורה נמצאת רק בשדה הקרב או במקומות נוספים? היכן?
מקור
“איזהו גיבור הכובש את יצרו” (מסכת אבות פרק ד משנה א)
שאלות הנחייה:
- מה הכוונה במושג – כיבוש היצר?
- קראו את הקטע הבא והסבירו מהי הדמות האידאלית אצל ר’ יהודה הלוי ומהם המאפיינים שלה. האם אתם רואים קשר בינה לבין דמות הגיבור שכובש את יצרו?
כוזרי, מאמר שלישי, סעיפים ב-ה
אמר הכוזרי: תאר נא לי אפוא מהם מעשי החסיד אצלכם.
אמר החבר: החסיד הוא האיש המפקד על מדינתו. הנותן לכל יושביה את לחם חוקם, ומספק להם כל צרכם במידה נכונה. והוא נוהג בכולם בצדק. לא יעשוק איש מהם ולא ייתן לאיש יותר ממנתו הראויה לו. כי על כן הוא מוצא את כולם, בשעה שהוא צריך להם, נשמעים לו, ממהרים להיענות לקריאתו, עושים ככל אשר יצוום, ונזהרים מכל אשר יאסור עליהם.
אמר הכוזרי: לחסיד שאלתיך, לא למושל.
אמר החבר: החסיד הוא הוא המושל. שהרי כל חושיו וכוחותיו, הנפשיים והגופניים, סרים אל משמעתו. והוא מנהיג אותם הנהגה מדינית ממש. כמה שנאמר: “ומושל ברוחו מלוכד עיר” (משלי ט”ז, לב). והוא האיש הראוי לשלוט, כי אילו עמד בראש מדינה היה נוהג בה בצדק כשם שנהג מנהג צדק בגופו ובנפשו. שכן הוא חוסם את הכוחות המתאווים ומונע אותם מעבור גבולם, לאחר שנתן להם חלקם, וסיפק להם כל מה שממלא חסרונם: מאכל במידה, ומשתה במשורה, ורחיצה וכל השייך לה – כפי הצורך. וכן הוא חוסם את הכוחות הכעסנים, השואפים להיגלות שלטונו, לאחר שסיפקם ונתן להם חלקם בנצחנות, עד כמה שזו נחוצה לוויכוחים בחכמות או בדעות ולשם גערה באנשים רעים. ואף לחושים הוא נותן חלקם במידה שהתועלת העולה מפעולתם שבה אליו: שכשם שהוא משתמש בידיו וברגליו ובלשונו רק לשם הצורך הכרחי ורק מתוך בחירה במועיל, כך יעשה לשמיעה ולראייה (שהחוש המשותף נמשך אחריהן). וכן יעשה לדמיון, לסברה, למחשבה ולזיכרון, ולבסוף לכוח הרצון, המשתמש בכל אלה בשעה שהוא עצמו נמצא ברשות הבחירה השכלית ומשרת אותה. אולם אין החסיד מניח לאחד האברים והכוחות האלה לעבור את הגבול בפעולה המיחדתו ומזלזל ביתרם.